kwiecień 26 2024

7min czytania

Klastry tematyczne – czym są i jak je wykorzystać w swojej strategii SEO?

-

Daria Kozierska

Dobre praktyki w SEO content marketingu już nie skupiają się wyłącznie na doborze fraz kluczowych i odpowiednim nasyceniu nimi treści. Coraz więcej mówi się o ukierunkowaniu na tematyczność treści, bo jak wiadomo, wyszukiwarka Google w ustalaniu wartości tekstu analizuje go nie tylko pod kątem obecności słów kluczowych, ale bierze również pod uwagę synonimy, frazy zależne i ogólną tematyczność tekstu.

Jednym z rozwiązań, które w owych warunkach pozwala zawalczyć o wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania Google, są klastry tematyczne. W tym artykule dowiesz się, czym dokładnie są content huby i jaki mają wpływ na budowanie autorytetu Twojej strony internetowej w SERP-ach oraz na projektowanie doświadczeń użytkownika odwiedzającego witrynę.

Czym są klastry tematyczne (content huby) i dlaczego są ważne w strategii SEO?

Klaster tematyczny to grupa treści powiązanych ze sobą semantycznie, dotyczących jednego głównego tematu. Planowanie publikacji artykułów na stronie internetowej przy użyciu klastrów tematycznych jest jednym z najważniejszych elementów strategii SEO content marketingu. Po pierwsze, celem takiej strategii jest zapewnienie użytkownikom łatwego dostępu do wyczerpujących informacji na temat danego zagadnienia, co wpływa korzystnie na doświadczenia użytkownika oraz na czas spędzany przez niego na stronie. Po drugie, klastry pomagają robotom Google lepiej zrozumieć tematykę i strukturę Twojej witryny, co może mieć znaczenie dla poprawy jej pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania. Dobrze zaplanowane klastry tematyczne, pokrywające w pełni dane zagadnienie, pozwalają bowiem budować wiarygodność strony i jej pozycję jako autorytetu w danej dziedzinie.

Jak klastry tematyczne pomagają Google zrozumieć tematykę Twojej witryny?

Planowanie publikacji w ramach klastrów tematycznych pomaga Google w zrozumieniu tematyki Twojej witryny. Topic clusters umożliwiają lepszą organizację treści, tworząc tym samym strukturę informacyjną, która ułatwia robotom Google hierarchizację treści publikowanych na Twojej stronie. Ponadto, za sprawą klasteryzacji algorytmy Google są w stanie łatwiej określić kontekst, w którym prezentowane są informacje. Dzięki wykorzystaniu klastrów tematycznych Google może lepiej zidentyfikować kluczowe tematy i słowa kluczowe związane z daną stroną, co przy dobrym zaplanowaniu content hubów może wpłynąć na wyższe pozycjonowanie serwisu w wynikach wyszukiwania.

Jak zatem Google ocenia witryny internetowe, które mają odpowiednio pogrupowane treści w klastry tematyczne? Otóż oficjalnie nigdy nie pojawiły się konkretne informacje na temat tego, by aspekt ten był brany pod uwagę w tworzeniu rankingu stron przez roboty Google. Praktyka pozwala jednak podejrzewać, że w ocenie algorytmów wyszukiwarki strony z dobrze zaplanowaną strukturą opartą na klastrach tematycznych mogą być postrzegane jako bardziej wartościowe i atrakcyjne dla użytkowników. Dzięki zastosowaniu klastrów tematycznych witryna staje się bowiem bardziej spójna i łatwiejsza w nawigacji, co przekłada się na lepsze doświadczenie osób szukających informacji na Twojej stronie. Z tego właśnie względu istnieje szansa, że witryna z dobrze zorganizowanymi, wartościowymi treściami będzie zyskiwać wyższe pozycje w SERP-ach na dane pytania zadawane przez użytkowników.

Jak stworzyć klaster tematów? Pillar page i linki wewnętrzne

Wiesz już, że klastry tematyczne są tworzone w celu poprawy doświadczeń użytkowników odwiedzających Twoją stronę oraz osiągnięcia lepszej pozycji w wynikach wyszukiwania Google. Jak zatem stworzyć dobry klaster tematyczny? Poniżej przedstawiamy cały proces w kilku krokach:

Krok 1: Wybierz temat główny

Wybierz temat, który jest kluczowy dla Twojej branży i Twojego biznesu, a także jego docelowej grupy odbiorców. 

Przy wyborze tematu głównego (core topic) warto zwrócić uwagę na popularność danego zagadnienia wśród użytkowników internetu. Można to zrobić poprzez analizę popularnych słów kluczowych lub fraz związanych z tematem, które pojawiają się w wynikach wyszukiwania Google. W ten sposób dowiesz się, jakie tematy związane z Twoją branżą cieszą się największym zainteresowaniem wśród użytkowników internetu i które z nich warto uwzględnić w swojej strategii.

Ostatecznie, wybór tematu głównego powinien być oparty na dokładnej analizie rynku, potrzebach Twojej grupy docelowej oraz na Twoim doświadczeniu i wiedzy na temat branży. To kluczowy krok, który wpłynie na całą strategię budowania klastra tematycznego, dlatego powinien zostać starannie przemyślany.

Krok 2: Stwórz pillar page

Pillar page to strona nadrzędna, która jest poświęcona szerokiemu tematowi lub kategorii. To właśnie na niej znajdują podstawowe informacje o temacie głównym, a także odnośniki do bardziej szczegółowych artykułów (cluster pages), które rozszerzają temat. 

Strona filaru pełni rolę przewodnika, który ułatwia użytkownikom (a także robotom Google) nawigację po witrynie i pozwala na łatwe znalezienie informacji na dany temat. Z tego względu powinna mieć przejrzysty układ informacji, który zachęca użytkowników do przechodzenia w głębsze struktury witryny.

Załóżmy więc, że prowadzisz stronę internetową dla swojej firmy oferującej dietę pudełkową. Jedną z oferowanych opcji jest ketogeniczna dieta pudełkowa. W przypadku planowania strategii treści dla sekcji blogowej, której celem będzie zwiększenie ruchu organicznego na stronie, warto więc będzie uwzględnić utworzenie strony filarowej pod frazę ‘dieta ketogeniczna’.

Źródło: https://blog.hubspot.com/marketing/topic-clusters-seo

Krok 3: Zaplanuj i stwórz cluster content, czyli treści klastra

Cluster content, a więc treści klastra, to teksty skupione wokół tematu głównego klastra. Zazwyczaj są to artykuły blogowe, które pogłębiają i rozwijają różne aspekty tematu głównego i razem tworzą wyczerpujący materiał dla danego zagadnienia. Warto pamiętać o kilku kwestiach przy planowaniu tematów artykułów dla klastra:

  • Każdy temat podrzędny powinien być w jakimś stopniu związany z tematem głównym, by cały klaster mógł tworzyć spójną całość.

  • Znaczenie ma nie tylko struktura klastra, ale także każdego poszczególnego artykułu – należy zadbać o jego przejrzystość poprzez odpowiednie rozmieszczenie nagłówków, zawarcie spisu treści czy list wypunktowanych.

  • Treść poszczególnych artykułów klastra warto nasycić frazami długiego ogona, frazami zależnymi i synonimami, aby teksty były w wysokim stopniu spójne semantycznie.

  • Należy tworzyć treści, które są wartościowe merytorycznie i odpowiadają na potrzeby użytkowników. Dzięki temu zwiększysz szansę na to, że czytelnicy będą chcieli dzielić się Twoimi artykułami z innymi, np. w social mediach.

Posługując się dalej przykładem ketogenicznej diety pudełkowej, zastanówmy się, jakie artykuły blogowe warto zaplanować dla wspólnego klastra, którego centrum jest pillar page stworzony pod frazę ‘dieta ketogeniczna’. W tym celu najlepiej przeprowadzić keyword research, by dowiedzieć się, jakich informacji na temat diety ketogenicznej szukają użytkownicy internetu. Pomóc w tym mogą specjalistyczne narzędzia, zarówno te bezpłatne, jak i te dostępne dla subskrybentów.

Jednym z nich jest Answer The Public – darmowe narzędzie do analizy wyszukiwań związanych z danym słowem kluczowym. Dzięki niemu możesz sprawdzić, jakie pytania i frazy wpisują internauci w wyszukiwarce, co pozwoli Ci lepiej zrozumieć ich potrzeby. Dane prezentowane są na przejrzystej wizualizacji z zapytaniami typu long tail, które pogrupowane są według poszczególnych zaimków pytających.

Źródło: https://answerthepublic.com/

Przy budowie klastra tematycznego niezastąpione okazują się także narzędzia takie jak Contadu, wspierane przez AI. Platforma umożliwia kompleksowe planowanie treści SEO, a dzięki modułowi Content strategy, przeprowadzającemu analizę słów kluczowych dla danego tematu nadrzędnego, pozwala wygenerować interaktywną mapę tematyczną zawierającą wiele propozycji fraz.

Źródło: https://app.contadu.com/

Jeśli jesteśmy już przy zastosowaniu AI, warto wspomnieć o możliwościach wykorzystania ChatGPT przy tworzeniu klastra tematycznego. Odpowiednio napisany prompt pozwoli wygenerować listę tematów, które możemy wdrożyć do swojej strategii contentowej.

Źródło: https://chat.openai.com/

Istnieje wiele narzędzi wspierających planowanie klastra tematycznego, a powyżej zostały zaprezentowane tylko kilka z nich. Tworzenie cluster content to proces stopniowy i czasochłonny, wymagający również stałego monitorowania efektów. Przynosi jednak wiele korzyści i pozwala w długiej perspektywie pracować na konwersję.

Krok 4: Utwórz linkowanie wewnętrzne

Ostatnim krokiem w tworzeniu klastra tematycznego jest zaplanowanie linkowania wewnętrznego. Linki te mają na celu połączenie wszystkich treści w klastrze i stworzenie spójnej struktury, która będzie czytelna zarówno dla robotów Google, jak i użytkowników serwisu. Linki wewnętrzne powinny prowadzić z każdej podstrony tematycznej do strony tematu głównego (pillar page) oraz do innych stron w klastrze.

Jak wdrożyć klastry tematyczne w istniejącym już serwisie?

Wdrożenie klastrów tematycznych w już istniejącym serwisie może być trudne, ale jest możliwe. Proces ten może wymagać zaawansowanych zmian w strukturze strony, jednak jego sumienne przeprowadzenie bez wątpienia przyniesie oczekiwane efekty w postaci lepszej widoczności witryny w organicznych wynikach wyszukiwania Google.

W pierwszym kroku należy przeprowadzić audyt treści. Pomoże w tym stworzenie mapy witryny, która ułatwi identyfikację powiązań między treściami oraz ich pogrupowanie w kategorie i podkategorie. 

Kolejnym etapem będzie wytypowanie strony filarowej (a nawet kilku pillar pages, w zależności od wielkości serwisu). Następnie do pillar page należy przypisać powiązane tematycznie artykuły, które istnieją już w serwisie. Konieczna może okazać się ich optymalizacja pod kątem doboru odpowiednich słów kluczowych. Ponadto wyodrębniony klaster może wymagać zaplanowania nowych treści, by w pełni wyczerpać jego zakres tematyczny. Należy również pamiętać o opracowaniu strategii linkowania wewnętrznego.

Podsumowanie

Metoda klastrów tematycznych pozwoli Ci zorganizować treści na stronie w sposób, który będzie przejrzysty zarówno dla użytkowników, jak i robotów Google. Taki sposób uporządkowania treści ułatwia nawigację po stronie i zachęca do poznawania jej zawartości. Publikacja artykułów wyczerpująco i kompleksowo omawiających dane zagadnienie to także wkład w budowanie autorytetu strony, co wpływa na ocenę witryny przez Google według wskaźnika rankingowego E-E-A-T.

Dzięki wykorzystaniu klastrów tematycznych strona ma większe szanse na zajmowanie wysokich pozycji w wynikach wyszukiwania dla zróżnicowanych fraz kluczowych. To z kolei przekłada się na większy ruch na stronie i pozwala skutecznie pracować na konwersję. Planowanie treści według klastrów tematycznych wymaga sporo pracy, zarówno na początku procesu, jak i w jego trakcie, jednak efekty są tego warte!

Źródła:

https://ahrefs.com/blog/topic-clusters/

https://www.searchenginejournal.com/topic-clusters-seo/

https://www.semrush.com/blog/topic-clusters/

https://blog.hubspot.com/marketing/topic-clusters-seo


Do you have any questions?

Do you want to deepen this topic? Write!

hello@salestube.tech
You liked the article, share it with:

Let's change the world of e‑commerce together!

We're always happy when we can answer your questions. Feel free to contact us!